Project Terra: give nature time

Project Terra: give nature time

Timpul. Ce este timpul? Îl ținem în buzunar? Îl păstrăm într-un ceas? Este ceea ce privim atunci când ne uităm în oglindă? Sau ce vedem pe chipurile bunicilor noștri? Ce este timpul?

În noul proiect de styling pentru cei de la Mediteranea m-am întrebat toate aceste lucruri. Diminețile de duminică mă găsesc mai mereu înconjurată de natură. Nu, nu rătăcesc printr-o pădure și nici nu călătoresc mări și țări distanță pentru a admira peisaje spectaculoase ci dimpotrivă, rămân chiar aici în București, într-un open space cu două geamuri îndreptate spre soare, unde creez și compun cadre pentru acei producători locali care își doresc să își promoveze portofoliul de produse un pic altfel. 

Cele care ajung de regulă în fața camerei de fotografiat sunt încercate chiar de mine, le știu aromele, dar și potențialul lor de a se așeza lângă alte ingrediente. Unele mă trimit cu gândul la serile de primăvără, prin prospețimea lor, iar altele în cămara bunicilor, prin simplitatea cu care ies de cele mai multe ori în evidență.

Astăzi vreau să vorbim despre cât de important este să cumpărăm produse care provin din agricultură responsabilă. Natura este peste tot în jurul nostru. În conservele de ton sau în punga de pufuleți, în cina pe care ai gătit-o aseară sau în cutia de popcorn pe care o cumperi la film.

Oriunde privești, găsești o formă de viață. Pentru ca toate aceste minuni ale erei moderne să se întâmple la o simplă trecere de card printr-un POS, e nevoie de multă muncă. Vrem ca lucrurile să fie accesibile acum și în cantități infinite. În cele din urmă cumpărăm timp. Cine mai are timp astăzi pentru a pregăti un cozonac așa cum făceau bunicii noștri? 

Toate aceste lucruri pe care le dorim vin însă cu un preț. Cumpărăm timp ca să pierdem timp. De ce? Accelerarea creșterii de orice fel, fie că vorbim de producția legumelor, fructelor, semințelor și chiar dezvoltarea rapidă a animelelor, produce un lanț de întâmplări care au efecte asupra întregii planete. În timp ce noi cumpărăm timp (accesibilitate, varietate, diversitate), pierdem de fapt timp (planeta îmbătrânește, are propriul deadline, provocat sigur și de deciziile noastre).

Îți propun câteva exemple pe care le-am descoperit într-un documentar care m-a ajutat să descopăr înțeleg cât de important este fiecare drum pe care îl fac la magazin. 

Terra Documentar.jpg
Terra Documentar_review.jpg

Pentru a trata o suprafață de bananieri este nevoie ca un elicopter al cătui principal rol este să împăștie de la depărtare soluții ce afectează sănătatea fructului. Ce crezi că se întâmplă mai departe? Aceste soluții nu afectează doar sănătatea fructului ci și mediul înconjurător, de la sănătatea pământului până la viețuitoarele care intră în contact cu ele și chiar angajații companiei care lucrează în acest mediu. 

Sigur, cui îi pasă de tot acest lanț de întâmplări când e atât de confortabil să mănânci o banană în timp ce te bucuri de serialul preferat, din canapeaua relaxantă a propriei sufragerii? Mie, omul care respiră și care și-ar dori ca Terra sa fie încă casa generațiilor ce vor urma.

Peste 90 % din suprafața agricolă a Terrei este tratată cu pesticide. 240.000 de oameni iau naștere și trebuie hrăniți în fiecare zi, în timp ce 200.000 de oameni sunt uciși anual de soluțiile chimice care grăbesc procesele de creștere și dezvoltare ale plantelor și animalelor. 

În fiecare an, peste 50.000 de stupi de albine sunt transportate în Australia pentru a poleniza cea mai mare plantație de migdale. Apoi albinele sunt otrăvite de pesticidele folosite pentru pomi, ele pur și simplu mor. Adică 10 miliade de albine sunt folosite doar pentru câteva săptămâni. Acesta este singurul lor rol, să reziste în numele profitului.

80 % din migdalele vândute în lume provin din California. Această capodoperă agricolă aduce anual venituri de 1,5 miliarde de dolari. Pentru mai mult de atât, nu există apă pentru că agriculta folosește trei sferturi din rezervele de apă mondiale deja. Când apa se împuținează, se smulg copacii, e o metodă mai rapidă și mai rentabilă. 

"Relația noastră cu natura și cu viața s-a modificat în profunzime, nu mai este mistică așa cum obișnuia să fie odată, ci a devenit economică. În numele productivității agricole, se fac multe. Se nivelează munți, se abat râuri, nu mai facem diferența între progres și pericol." Sursă: Terra.

Organismele modificate genetic sunt legalizate în toată lumea. Spre exemplu, bumbacul are astăzi propriul lui insecticid în timp ce pentru a cultiva porumb este nevoie să cumperi de fiecare dată semințe roditoare pentru că ele au fost modificate pentru a fi folosite o singură dată, can you imagine that? 

Creșterea animalelor a devenit o industrie la nivel mondial, peste 50.000 de vite se găsesc într-o singură fermă care se întinde pe milioane de hectare. Fermierii folosesc elicoptere pentru a mâna vitele. Animelele nici măcar nu mai sunt numărate ci căntărite. Australia exportă peste 1,5 milioane de tone de carne de vită anual. Pentru ca aceste animale să devină profitabile, sistemul are la bază staluri de îngrășare, iar alimentația acestora nu conține iarbă, ci porumb și hormoni de creștere sau făină făcută din cadavre de animele. Acest cocktail de proteine forțează creșterea lor. În cele din urmă, o mare cantitate de carne ajunge în Europa, pe mesele noastre, ale tuturor.

Acest articol nu este despre a deveni vegetarieni sau despre a arăta cu degetul înspre mariile corporații, nicidecum. Nu îmi propun să iau loc în nicio tabără, singura poziție pe care mi-o asum este cea a căutătorului. În fiecare zi, fac tot posibilul să aleg produse care provin din ferme locale sau din agricultură organică. În timp, am învățat să eficientizez bugetele și să cresc consumul de produse naturale. Chiar și așa, natural, organic sau bio nu înseamnă întodeauna sănătos. În ciuda eforturilor pe care le fac cei din agricultura sustenabilă, încă există anumite produse care folosesc compuși pe care nici măcar nu îi putem pronunța. Și sigur, "bio" reprezintă astăzi o industrie care are deja propriile reguli, tot în numele profitului. Cine ar fi crezut că vom ajunge să plătim prețuri usturătoare pentru a mânca un simplu și normal măr? Acum îi spunem bio.

Cred că a da timp naturii să crească în ritmul ei este de fapt timpul pe care ni-l oferim nouă. Natura are nevoie de timp pentru ca noi să câștigăm timp. Fiecare masă echilibrată pe care o alegi, îți va oferi în cele din urmă timp. Te vei simți bine în pielea ta, vei avea un organism funcțional și vei îmbătrâni frumos. Nu asta ne dorim cu toții? Mai mult timp pentru viață?

Când dai timp naturii, natura îți dă înapoi. Iar eu voi căuta natura peste tot în jurul meu, în produsele pe care le cumpăr și în proiecte de food design în care mă implic. Ce poți să faci tu? Începe simplu:

  • mergi mai des în piață
  • află poveștile producătorilor locali, urmărește-i apoi online
  • organizează-ți coșul de cumpărături săptămânal
  • evaluează-ți resursele pe care le ai = zero waste
  • citește etichetele produselor pe care le cumperi, află de unde vin și ce cumperi de fapt

Iată câteva cadre cât de poate de sincere, suprinse într-o duminică dimineață, lumină naturală, fără filtre și alte procesări.

Sursă informații: documentar Terra, Netflix.

În imagini:

  • Yannis, ulei de măsline extra virgin
  • accesorii din lemn de măslin, pentru bucătărie
  • organic coffee, easy serving, adică cu un filtru special (asemănător unui aparat cu filtru) în interiorul plicului

Styling & photo: Mia Munteanu.

Mediteranea Gourmet_Ianuarie 13.jpg
Mediteranea Gourmet_Ianuarie 31.jpg
_DSF0218.jpg
Mediteranea Gourmet_Ianuarie 11.jpg
_DSF0213.jpg
Mediteranea Gourmet_Ianuarie 16.jpg
Mediteranea Gourmet_Ianuarie 23.jpg

Mia este ninja manager la Mark si cofondator Yoga City. Terenul ei de joaca sunt deadline-urile si brief-urile de zi cu zi. Intre strategie si solutii de marketing, nicio zi nu seamana cu alta. Uneori pe platoul de filmare, alteori in brainstorming-uri cu echipa de creatie, biroul Miei este oriunde exista conexiune buna la Internet. In timpul liber incearca sa schimbe orasul prin proiecte curajoase si sanatoase: de la idei de business noi la coordonarea unor start-up-uri si initiative locale.