sub 30Mia Munteanu

Project: dulce și sărat

sub 30Mia Munteanu
Project: dulce și sărat

Iubesc micul dejun. Este ritualul meu de dimineață, salutul pentru o nouă zi, energie pentru proiectele în care cred, hrană pentru bună dispoziție. Simplu și ușor de pregătit micul dejun este o combinație de culori și gusturi care trezesc din somn orice morocănos.

Am pregătit zeci de mixuri, în timp am învățat să eficientizez resursele pe care le am și în cele din urmă să mă bucur de libertarea de a mă juca cu ingredientele astfel încât corpul meu să primească o varietate bogată de gusturi și combinații. Îmi plac preparatele calde, dar nu mă feresc să adaug ceva fresh la fiecare masă. 

Starul rock al bucătăriei este hrișca. Aromată, gustoasă, hrănitoare și ușor de folosit. O poți prepara în rețete sărate sau dulci, consuma crudă sau gătită, la cuptor sau în tigaie, fiartă sau hidratată. Nu te lasă să te plictisești pentru că este ușor de pregătit și de introdus în orice fel de rețetă. Uneori o consum la micul dejun, alteori la prânz sau cină, uneori în salate reci, alteori în rețete de sarmale, așa cum o folosesc cei din Bucovina spre exemplu.

Deși nu este o cereală, hrișca aduce în farfuriile noastre toate calitățile făinei de grâu integrală. Este de fapt superioară grâului din multe puncte de vedere: conține mult mai puține glucide, nu conține gluten, conține cantități mari de fier și mai mult calciu, cantități impresionante de antioxidanți și este o alternativă la grâu pentru cei care au intoleranță la cereale. 

1. Ingrediente hrișcă cu ou și avocado

  • jumătate de cană de hrișcă

  • avocado

  • 1 ou

  • ulei de măsline

  • zeamă de lămâie

  • sare

  • pătrunjel

2. Ingrediente clătite din făină de speltă

  • 1 cană de făină de speltă
  • 2 ouă
  • 1 cană de lapte de migdale
  • miere
  • nuci
  • curmale
  • ulei de cocos

Mod de preparare

Hrișca: speli hrișca și o lași la fiert pentru 15 minute (o adaugi în apă după ce a fiert apa, așa cum faci și cu orezul spre exemplu); scoți hrișca și o strecori, o clătești cu puțină apă rece (așa cum faci și cu pastele spre exemple); o tragi în tigaie cu puțin ulei de măsline și sare pentru 1-2 minute; o pui în farfurie și o servești cu ou fiert.

Avocado: îl tai în jumătate și scoți fiecare jumătate din coaja sa ajutându-te de o lingură; îl tai felii și îl servești în farfurie cu puțină sare, zeamă de lămâie și pătrunjel tocat mărunt.

Clătite: asemenea oricărei rețete convenționale de clătite, cele din făină de speltă nu diferă cu mult în procesul de preparare, doar că ordinea ingredientelor este invers; adaugi făina într-un castron înalt, bați ouăle separat și apoi le adaugi peste făină; presari un strop de sare, adaugi laptele de migdale și le amesteci ușor împreună până obții o compoziție ușor cremoasă, ușor lăptoasă; lași toate aceste ingrediente împreună pentru aproximativ 5 minute; încălzești o tigaie cu ulei sau unt de cocos și torni pe rând câte un polonic, prăjești clătitele pe o parte și pe alta; servești clătite cu nuci, miere și curmale.

Torni o cană de ceai cu mentă și lemn dulce and you're ready to start a new fresh and healthy morning. Atât de simplu.


Acum, hai să te învăț câteva practici care să te ajute să-ți eficientizezi resursele și să câștigi timp. Micul dejun pe care ți-l propun astăzi poate fi preparat în aproximativ 30 de minute dacă alegi să gătești toate aceste ingrediente în aceeași dimineață sau poate fi pregătit în 10 minute (așa cum aleg eu) dacă alegi să prepari ingredientele într-un weekend relaxat și să depozitezi apoi la frigider în caserole de sticlă o parte din preparatele pe care le vei obține.

Good to know

  • aleg să fiert o cantitate mai mare de hrișcă și să o depozitez în frigider, apoi folosesc această hrișcă în diferite retețe, adică la micul dejun sau în alte combinații (ce îți propun astăzi este doar una dintre opțiunile pe care le ai atunci când lucrezi cu hrișcă), mai folosesc hrișca în salatele calde sau reci
  • laptele de migdale este 100 % homemade with love, de obicei îl pregătesc într-o zi de weekend atunci când am mai mult timp și îl depozitez într-o sticlă de 1 litru pe care o pun în frigider 
  • duminica este zi de clătite la noi în familie, așa că pun tigaia la încins și pregătesc 15-20 de clătite care să ne ajungă în diminețile ce urmează sau care să ne servească drept moft dulce atunci când avem poftă de un desert bun pregătit fără prea mari bătăi de cap
  • ouă fierte am mai mereu în frigider, așa că economisesc timp și la acest pas
  • folosesc întodeauna avocado copt: cumpăr la început de săptămână mai multe fructe de avocado și le depozitez printre mere, ele se vor coace ușor și natural, vei obține acel gust cremos pe care nu îl găsești niciodată într-un restaurant :)
  • iar dacă te întrebi de unde vine hrișca - pentru că e important să înțelegi ce mănânci: este un aliment nativ din Asia; a început să fie cultivată în China, apoi în Europa și Rusia - care produce astăzi mai mult de jumătare din cantitatea anuală de hrișcă, eu cumpăr hrișcă online și am mai tot timpul în bucătărie
  • cei de la Mega' au curmale foarte bune în raftul cu legume de la frigider, le cumperi vărsat, poți să iei o mână de curmale, le găsești de obicei lângă raftul de avocado

Coșul de cumpărături

Hrișcă de la Bio Logistic (sunt producători locali, hrișca provine din agricultură ecologică, China). Migdale - online de la BioSuperFoods sau Pukka Food. Ulei de cocos de la Biona. Avocado, lămâie, curmale de la Mega Image. Ulei de măsline Kanakis. Făină de speltă de la Ki-life. Miere - îmi aduc niște prieteni. Nuci și ouă din Piața Amzei. Ceai de mentă, memn dulce de la Dacia Plant.

Reteta clatite din faina de spelta_sanatos_Mic Dejun_The Nature Project.jpg
Hrisca cu ou fiert si ceai de menta cu lemn dulce_The Nature Project copy.jpg
 
Clatite din faina de spelta curmale si miere reteta sanatoasa__The Nature Project.jpg
Avocado ready to eat si suc de citrice_The Nature Project.jpg
 

Mia este ninja manager la Mark si cofondator Yoga City. Terenul ei de joaca sunt deadline-urile si brief-urile de zi cu zi. Intre strategie si solutii de marketing, nicio zi nu seamana cu alta. Uneori pe platoul de filmare, alteori in brainstorming-uri cu echipa de creatie, biroul Miei este oriunde exista conexiune buna la Internet. In timpul liber incearca sa schimbe orasul prin proiecte curajoase si sanatoase: de la idei de business noi la coordonarea unor start-up-uri si initiative locale.